19 február, 2013

Gözgombóc


Ennek a gözgombócnak is története van, mikor leányzómmal Kismama voltam, elmentünk a Bajor Erdöbe kirándulni, és mint,  ahogy illik egy Kismamához, nekem valamit ennem kellett.
A legközelebbi gyors étterembe be is tévedünk és ott mosolygott rám egy ilyen gözgombóc, amit jó ízüen bekebeleztem.
Szerettem volna mindig magam elkészíteni, de nem volt hozzá receptem, mindaddig míg egy véletlen folytán egy újságban rátaláltam, "próba-szerencse" alapon el  is készült, és hát legalább olyan finomra sikeredett elsöre, mint amilyenre szerettem volna, azóta rendszeres vendégünk az étlapon.
 Nem beszélve róla, hogy Lányom egyik kedvenc eledele, talán azért is, mert mikor pocaklakó volt megetettem vele!




Hozzávalók a tésztához:

 50 dkg finomliszt,
   5 dkg vaj v. margarin olvasztva
   1 teáskanál só,
   3 evökanál cukor,
   2,5 dkg élesztö,
   1 tojás,
   1 citrom reszelt héja,
   230 ml langyos tej.

Ezenkívül
  8-10 teás kanálnyi sürü szilvalekvár
      5 dkg darált mák + porcukor
      0,8  Liter tej
      1 csg. Vaníliás puddingpor
     2-3 evökanál cukor

A tészta hozzávalóiból kelt tésztát dagasztani, majd duplájára keleszteni, elég nehéz tészta, így nem kel olyan gyorsan.
8- 10 egyenlö részre osztani, ellapigatni és mindegyiknek a közepére 1 jó nagy teáskanálnyi szilvalekvárt tenni, ezután gombóccá formázni, de úgy, hogy a lekvár ne tudjon kifolyni, mert a gözölésnél a lekvárunk a meleg hatására megszökhet.
 Én minden egyes gombócot kívülröl bevajazok, és a nokedliszaggatómat is egy kicsit, hogy ne ragadjon le a tészta.
Még kb. 20-30 percig kelni hagyni, közben már lehet a vizet felforralni
Fedövel lefedve 20-22  percig gözölöm folyamatosan a vizet forralva alatta.
 Nekem van egy öblös fedöm, ami alatt kényelmesen elférnek a gombócok.

Amíg a gombócok gözölödnek, addig elkészítem a vanília sodót,szokásos módon, mintha puddingot készítenék, csak majdnem dupla  mennyiségü tejjel.

Vanília sodóval és cukorozott darált mákkal meghitve tálalálom, egy kiadósabb leves után második fogásként vagy egyszerüen csak desszertnek, imádjuk! 

 Sok sikert a kipróbáláshoz és jó étvágyat!



4 megjegyzés:

Viki írta...

Gyönyörűek a gőzgombócaid. Nekem még soha sem volt bátorságom hozzáfogni, de talán azért sem, mert nem láttam még ilyen egyszerűnek. Biztos vagyok benne, hogy hamarosan - egy hétvégén, amikor sokan vagyunk - terítékre kerül.

Mary írta...

Kati fantasztikusan néz ki. Még nem készítettem és még nem is ettem talán már itt lenne az ideje a kipróbálásnak. Nagyon szép a blogod gratulálok hozzá! :)

Katica Konyhája írta...

Köszönöm Viki és neked is Marianna, évek óta készül nálam, mi nagyon szeretjük *-*

Hajnal írta...

Na ezt tuti megcsinálom Katalin;)
Tudod Bonn-karácsonyi vásár-gőzgombóc:)