06 november, 2013

Magvas rozsos tönköly kenyér



Hozzávalók:
az öregtésztához:
10 dkg BL80-as liszt
10 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúza liszt
0,2 dkg élesztő
2 dl víz

Hozzávalók a kenyérhez:

20 dkg BL80-as liszt
20 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúza liszt
10 dkg teljes kiőrlésű rozs liszt
1,5 dkg élesztő
2 ek. burgonyapehely
15 gramm só
1 ek. ecet
250 g víz, esetleg egy kicsivel több (lisztminöségtöl függ)
1 ek. étolaj
diónyi vaj
2 evökanálnyi zabpehely
10 dkg magkeverék






Elkészítés:
Előző este készítem  el az öregtésztát egy kelesztötálba, nem kell megijedni töle, viszonylag híg állagú lesz, amit lefedve a konyhapulton hagyok másnap reggelig. Másnap a hozzávalókból és az öregtésztából kenyértésztát dagasztok, lágy talán egy kicsit ragacsos tésztát kaptam, egy kicsit utána liszteztem, majd kelesztö tálban kelesztem 40-60 percig, félidöben egyszer átgyúrom a tésztát, lisztezett felületre borítom és megformázom, most cipó formában sütöttem, de süthetö vekni  formában, vagy kocka kenyér sütö tepsiben is. Ezután kelesztem még kb. 30 percet, közben elömelegítem a sütöt 220°C-ra, befújom jól vízzel,megszórtam zabpehellyel  20 percet sütöttem letakarva jénaival,után levettem 200°C-ra és a jénai tetejét is, majd így sütöttem még 25-30 percet, ha nagyon barnulna le kell takarni egy darab alufóliával. Rácsra téve hagytam kihülni.
Elsö alkalommal próbáltam ezt a kenyeret, mivel sokaltam a 1,4 kg nyers tésztát így lett 4 db is buci is, amit együtt sütöttem a kenyérrel, csak egy kicsi tepsire rakva.
Sokáig friss marad, nálam ma már 2. napos, azt leszámítva, hogy a héja megpuhul még most is nagyon finom, friss :)





 Jó étvágyat kíván hozzá!


Nincsenek megjegyzések: