06 január, 2014

Sokmagvas rozsos zsömlék


Leányzóm napok óta nyaggat, hogy "Anya csinálj nekem szögletes zsömlét, amilyet a Pékségben lehet kapni!" így most már muszáj volt neki fogjak :)

Hozzávalók: elözö este elkészíteni: 50 g BL 80-as liszt
                                                         50 g langyos víz
                                                           4 g friss élesztö

Másnap a tésztához: az elözö esti kovász, vagy öregtészta
                                 20 dkg BL 80-as liszt,
                                 20 dkg fehér tönkölyliszt
                                 10 dkg teljeskiörlésü rozsliszt (vagy tk.búzaliszt)
                                   1 púpos evökanálnyi pehelymix
                                   1 púpos evökanálnyi burgonyapehely
                                   1 teás kanál 5 %-os ecet, vagy egy csipet aszkorbinsav
                                   1 teás kanál cukor
                                   1 evökanál kukoricadara
                                   1-1 evökanál lenmagpehely, lenmag, szezámmag, és napraforgómag
                                   2 dkg friss élesztö
                                   1,5 dkg só
                                   3 dkg vaj
                                   1-2 evökanálnyi étolaj
                                   1 mokkáskanálnyi örölt kömény-koriander-édeskömény keveréke
                                       (Németországba Brotgewürzként kapható, már összekeverve)
                                   300-320  ml langyos víz (lisztfüggö)
            Némi mag a szóráshoz, és egy evökanálnyi zabpehely

A fenti hozzávalókból, kenyértésztát dagasztottam, majd hagytam egy félórát kiolajozott kelesztö tálban pihenni, majd újra átgyúrtam és újabb fél óra pihentetés következik.

          Majd elnyújtottam a tésztát lisztezett felületen én meghajtogattam, mint a leveles tésztát, elöször fentröl le, majd lentröl fel, és az így kapott tésztát vizuálisan negyedelve, két oldalról megint mint egy könyvet behajtottam és újra ketté, így kaptam a 4.-es képen láthatót, ezt hagytam újra 10-15 percig pihenni és elnyújtottam akkorrára, hogy 1-1,5 cm vastagságú tésztát kapjak. A tésztát 16 egyenlöre részre próbáltam osztani, bár nem sikerült tökéletesen, de lehet nagyobbakra is, nekünk így tökéletesen megfelel a nagyság.
                      A kis kockákat elöször megmártom napraforgómagba, ez lesz az alja, de aki nem akarja persze elhagyható, sütöpapírral bélelt tepsire rakom, bespriccelem vízzel és megszórom len-, szezámmaggal, és zabpehellyel.
így hagyom kelni kb. 30-40 percet, közben elömelegítem a sütöt 220 fokra.
Gözösítés céljából egy kisebb méretü tepsit tettem a sütö aljába, amit felöntöttem forróvízzel, a zsömléket alaposan befújom vízzel és a tepsit is, amit ráborítok, ahogy a képen látható.



Nálam 12 percet sült letakarva 220 fokon és 200 fokon még tovább 12-15 percet igényel. Ez természetesen sütöfüggö, szóval érdemes figyelni, hogy milyen gyorsasággal barnul.

Remélem mindenkinek olyan jól sikerül, mint az enyém, egyszerüen frissen, csak vajjal ettük vacsorára.


Jó étvágyat kíván!



2 megjegyzés:

Böbe írta...

Csodaszépek lettek!!!Gondolom finom is. Megfogom sütni én is:))

Katica Konyhája írta...

igen az lett Böbe, köszönöm, mindenképp próbáld ki, érdemes :)